Filtr

Cena:
÷

Acta Musicologica Universitatis Cracoviensis

Sortuj wg: ▼ Nazwa produktu | Cena
Zygmunt M. Szweykowski (red.): Marcin Mielczewski. Studia
Cena: 18,00 zł
szt.
Zygmunt M. Szweykowski (red.): Marcin Mielczewski. Studia Pracę wykonano w ramach projektu badawczego nr 1 H01E 027 14 finansowanego w latach 1998-1999 przez Komitet Badań Naukowych. Na Studia składa się 11 artykułów autorstwa: Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej, Zygmunta M. Szweykowskiego, Zofii Dobrzańsk...
Dostępność:
dostępny
Zofia Dobrzańska-Fabiańska: Spór o rolę ‘modus’ i ‘tonalité’ w sztuce kompozycji XVI i początku XVII wieku
Cena: 42,00 zł
Zofia Dobrzańska-Fabiańska: Spór o rolę ‘modus’ i ‘tonalité’ w sztuce kompozycji XVI i początku XVII wieku

Zagadnienia techniki dźwiękowej w polifonii XVI i początku XVII w., jej istoty i stosunku do teorii modus i harmonii oraz przemian myśli teoretycznej i muzyki przedtonalnej należą do ważnych i skomplikowanych dziedzin refleksji muzykologicznej. Toteż, choć stanowią od kilku dziesięcioleci przedmiot badań specjalistycznych, uchylają się interpretacji jednolitej, wolnej od sprzeczności. Autorzy, przyjmując różne założenia metodologiczne, wyrażali w szczególności odmienne poglądy na temat roli zasad modalnych, formułowanych przez teoretyków renesansu, w komponowaniu ówczesnych utworów wielogłosowych, a także pojmowali rozmaicie modalność polifoniczną, częstokroć porównywaną do tonalności harmonicznej.(…)

Niniejsza książka poświęcona jest charakterystyce prac wyznaczających główne koncepcje interpretacyjne techniki dźwiękowej w polifonii renesansu. Pierwszą jej część stanowi szczegółowe omówienie monografii Bernharda Meiera – Die Tonarten der klassischen Vokalpolyphonie (Utrecht 1974), która odegrała przełomową rolę w badaniach nad modalnością w polifonii XVI w. W części drugiej zaprezentowana została problematyka przedtonalnej techniki dźwiękowej i jej teorii zawarta w rozprawie habilitacyjnej Carla Dahlhausa – Untersuchungen über die Entstehung der harmonische Tonalität (Kassel 1968). (…)

W trzeciej części pracy wreszcie przedstawiona została koncepcja Harolda S. Powersa i jego zapatrywania na temat dziejów teorii modi w polifonii i przeobrażeń języka muzycznego XVI w. (…)Dopełnienie omówienia najwybitniejszych prac dotyczących teorii i języka dźwiękowego muzyki przedtonalnej stanowią komentarze i uwagi odnoszące się do literatury przedmiotu zamieszczone w przypisach.

(ze Wstępu książki)

Dostępność:
brak towaru
Zofia Chechlińska: Wariacje i technika wariacyjna w twórczości Chopina
Cena: 18,00 zł
Zofia Chechlińska: Wariacje i technika wariacyjna w twórczości Chopina Praca niniejsza stawia sobie za cel przedstawienie wariacji i techniki wariacyjnej Chopina nie tylko w formach wariacyjnych, ale w całej twórczości kompozytora. Uwzględniono tu wszystkie utwory, w których autorstwo Chopina jest pewne, pomijając jedyn...
Dostępność:
brak towaru
Piotr Wilk: Wenecki koncert instrumentalny w epoce Vivaldiego
Cena: 52,00 zł
Piotr Wilk: Wenecki koncert instrumentalny w epoce Vivaldiego

Wenecki koncert instrumentalny w epoce Vivaldiego jest pierwszą monografią, w której szeroko omówiono koncerty wszystkich kompozytorów aktywnych na tym polu w Republice Weneckiej w latach 1695-1740. Prócz dzieł tak znanych twórców, jak Albinoni, bracia Marcello, Locatelli, Tartini, Veracini i Vivaldi, książka ta omawia koncerty zapomnianych dziś autorów – de Castro, Facca, Gentilego, Gnocchiego, Marina, braci Tagliettich i Tessariniego.

Dostępność:
brak towaru
Piotr Poźniak: Repertuar polskiej muzyki wokalnej w epoce Renesansu
Cena: 18,00 zł
Piotr Poźniak: Repertuar polskiej muzyki wokalnej w epoce Renesansu W niniejszej książce skupiono się na materiale nie zbadanym i na problemach bądź nie poruszanych w literaturze, bądź stanowiących w niej przedmiot sporów. Inne aspekty czy całe obszary twórczości uwzględniano jedynie w takim stopniu, w jakim stanowią...
Dostępność:
brak towaru
Michał Momot: Katalog materiałów nutowych Orkiestry i Chóru PR i TV w Krakowie
Cena: 28,00 zł
szt.
Michał Momot: Katalog materiałów nutowych Orkiestry i Chóru PR i TV w Krakowie

Zbiór materiałów nutowych Orkiestry i Chóru PR i TV w Krakowie składa się z 920 teczek zawierających materiały nutowe i odzwierciedla repertuar krakowskiego zespołu z lat 50. i 60.

Dostępność:
dostępny
Marek Bebak: Franciszek Lilius. Życie i twórczość na tle epoki
Cena: 0,01 zł
Marek Bebak: Franciszek Lilius. Życie i twórczość na tle epoki

Przedmiotem książki jest życie i twórczość Franciszka Liliusa, jednego z najważniejszych muzyków w Rzeczpospolitej w I połowie XVII wieku, kompozytora, pedagoga i kapelmistrza zespołu wokalno-instrumentalnego katedry krakowskiej w latach 1630–1657. Aktywność twórcza Liliusa miała duży wpływ na kształtowanie kultury muzycznej w dawnej Polsce, lecz nie doczekała się dotąd monografii.

Książka dostępna wyłącznie w postaci cyfrowej w wolnym dostępie tutaj.

Dostępność:
brak towaru
Małgorzata Woźna-Stankiewicz: Muzyka francuska w Polsce w II połowie XIX wieku
Cena: 19,00 zł
szt.
Małgorzata Woźna-Stankiewicz: Muzyka francuska w Polsce w II połowie XIX wieku Werbalne dokumenty recepcji stanowią podstawę badań historii i estetyki recepcji muzycznej. Zawarty jest w nich wynik recepcji (odczytany sens i przesłanie dzieła muzycznego) i pewne informacje (jawne lub ukryte) o samym procesie recepcji. Poddając a...
Dostępność:
dostępny
Małgorzata Woźna-Stankiewicz: Lwowskie geny osobowości twórczej. Rozmowy z Krystyną Moszumańską-Nazar przeprowadziła Małgorzata Woźna-Stankiewicz
Cena: 45,00 zł
szt.
Małgorzata Woźna-Stankiewicz: Lwowskie geny osobowości twórczej. Rozmowy z Krystyną Moszumańską-Nazar przeprowadziła Małgorzata Woźna-Stankiewicz Rozmowy z Prof. Krystyną Moszumańską-Nazar, wybitnym kompozytorem, doktorem honoris causa Akademii Muzycznej w Krakowie, przeprowadziła w latach 2004-2007 prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, muzykolog z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest to z...
Dostępność:
dostępny
Małgorzata Sułek: Stanisław Moniuszko i inni kompozytorzy wobec poezji Adama Mickiewicza. Studium komparatystyczne
Cena: 52,00 zł
szt.
Małgorzata Sułek: Stanisław Moniuszko i inni kompozytorzy wobec poezji Adama Mickiewicza. Studium komparatystyczne

W książce podjęto problem muzycznej recepcji twórczości Adama Mickiewicza, rozpatrując ją na przykładzie kompozycji Stanisława Moniuszki napisanych do słów poety i skonfrontowanych z umuzycznieniami twórczości autora Pana Tadeusza powstałymi w XIX i XX stuleciu.

O wyborze Stanisława Moniuszki niejako na patrona muzycznej recepcji twórczości Adama Mickiewicza przesądziły trzy czynniki. Po pierwsze, utwory Moniuszki do słów Mickiewicza stanowią pokaźny wycinek jego dorobku kompozytorskiego; po drugie, autor Halki niejednokrotnie inicjował proces obecności konkretnych tekstów poety w repertuarze wokalnym; po trzecie wreszcie, udźwiękowienia wierszy Mickiewicza pióra Moniuszki są jednymi z najbardziej wartościowych pozycji w obfitej literaturze muzycznej powstałej na kanwie twórczości romantycznego wieszcza.

 

Dostępność:
dostępny
Małgorzata Perkowska-Waszek: Paderewski i jego twórczość. Dzieje utworów i rys osobowości kompozytora
Cena: 48,00 zł
Małgorzata Perkowska-Waszek: Paderewski i jego twórczość. Dzieje utworów i rys osobowości kompozytora Książka powstała w wyniku wieloletnich prac nad gromadzeniem i klasyfikacją danych dotyczących dorobku kompozytorskiego wybitnego polskiego pianisty i stanowi próbę pełnego zaprezentowania dotychczasowego stanu badań w tym zakresie. (…). Adresowana j...
Dostępność:
brak towaru
Maciej Jochymczyk: Amandus Ivanschiz. His Life and Music. With a Thematic Catalog of Works
Cena: 52,50 zł
szt.
Maciej Jochymczyk: Amandus Ivanschiz. His Life and Music. With a Thematic Catalog of Works

The ensembles associated with monastery and parish churches were a very important element of musical life in Central Europe around the mid-eighteenth century. Yet the music created by early Classical composers, which constituted the core of their repertoire, remains poorly explored. Fr. Amandus Ivanschiz OSPPE (1727–1758) was one of such musicians, active in monasteries in Ranna, Wiener Neustadt, Rome, and Graz. 

Około połowy XVIII wieku bardzo istotną część życia muzycznego Europy Środkowej współtworzyły zespoły funkcjonujące przy kościołach klasztornych i parafialnych. Muzyka religijna kompozytorów wczesnoklasycznych, która stanowiła trzon ich repertuaru, pozostaje nadal słabo zbadana. Jednym z nich był paulin, o. Amandus Ivanschiz (1727–1758), który działał w klasztorach w Ranna, Wiener Neustadt, Rzymie i Grazu.

Dostępność:
dostępny
Jakub Kubieniec: Secundum consuetudinem. Śpiew godzin kanonicznych w średniowiecznej metropolii gnieźnieńskiej
Cena: 42,00 zł
Jakub Kubieniec: Secundum consuetudinem. Śpiew godzin kanonicznych w średniowiecznej metropolii gnieźnieńskiej

Tematem książki jest historia średniowiecznych tradycji liturgiczno-muzycznych biskupstw metropolii gnieźnieńskiej – obejmująca m.in. takie zagadnienia, jak owych tradycji pochodzenie i zróżnicowanie (rozdział 1 i 2), kultywowanie (rozdział 3) oraz ich rola w kształtowaniu lokalnego „patriotyzmu liturgicznego” (rozdz. 3 i epilog).

Próbując opisać okoliczności powstania, rozwój i funkcjonowanie oraz zmierzch tradycji liturgiczno-muzycznych gnieźnieńskiej prowincji skoncentrowano się na oficjum godzin kanonicznych. O ile bowiem repertuar mszalny stosunkowo wcześnie uległ względnej stabilizacji, o tyle dobór antyfon, responsoriów, czytań i modlitw odmawianych podczas horae canonicae był w poszczególnych diecezjach niejednolity aż do reformy potrydenckiej, szczególnie wyraziście ukazując odrębne cechy miejscowych ceremonii kościelnych. (…)

Ważnym komponentem tradycji liturgicznych, oprócz specyficznie ukształtowanych formularzy tekstów oficjów, są towarzyszące im melodie. Dominujący przez cały okres średniowiecza przekaz ustny muzycznej warstwy nabożeństw sprawił, że – paradoksalnie – była ona bardziej stabilna niż dobór tekstów liturgicznych, którego kompilacyjny charakter prowokował do wprowadzania częstych modyfikacji i aktualizacji. (…)

Pracę zamyka epilog przypominający okoliczności, w jakich kilkusetletnie polskie tradycje liturgiczne ustąpiły, pod koniec XVI stulecia, potrydenckiemu obrządkowi rzymskiemu.

(ze Wstępu książki)

Dostępność:
brak towaru
Jadwiga Paja-Stach: Twórczość Willema Pijpera w kontekście muzyki XX wieku
Cena: 30,00 zł
szt.
Jadwiga Paja-Stach: Twórczość Willema Pijpera w kontekście muzyki XX wieku Niniejsza książka stanowi próbę zarysowania sylwetki Willema Pijpera i scharakteryzowania całokształtu jego twórczości muzycznej na tle trendów w muzyce europejskiej I połowy XX wieku. Charakterystyka muzyki Pijpera ukierunkowana została nie tyle na ...
Dostępność:
na wyczerpaniu

Koszyk

produktów: 0

wartość: 0,00 zł

przejdź do koszyka »

Zaloguj się

You can translate the content of this page by selecting a language in the select box below.

 
Sklep jest w trybie podglądu

Sklep internetowy od home.pl