Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Zofia Dobrzańska-Fabiańska: Polifonia średniowiecza
Wydanie II poprawione i uzupełnione o przykłady nutowe
Niniejsze opracowanie powstało jako rezultat doświadczeń dydaktycznych: jest owocem kilku lat zajęć z zakresu powszechnej historii muzyki średniowiecza. Nie może być ono jednak traktowane jako oryginalny wkład autorski. Sama koncepcja opracowania pochodzi bowiem głównie z monografii Richarda H. Hoppina Medieval Music (Nowy Jork 1978), której warstwa informacyjna została uzupełniona lub zmodyfikowana na podstawie ustaleń zawartych w literaturze przedmiotu, a tylko w ograniczonym zakresie rezultatów badań własnych. Prezentowany podręcznik nie ma ponadto charakteru zamkniętego. Pomyślany on został przede wszystkim jako pomocniczy materiał dla studentów muzykologii, który winien stanowić punkt wyjścia do bardziej szczegółowych rozważań nad złożoną i różnorodną problematyką średniowiecznej polifonii. Podlegać więc będzie uzupełnieniom wraz z pogłębianiem analiz samych kompozycji oraz postępem badań nad samą dyscypliną. Przedstawiany materiał okazać się też może przydatny dla wszystkich tych, których interesuje muzyka średniowiecza: dla studentów akademii muzycznych, uczniów szkół średnich i melomanów. [ze wstępu autorki książki]
Dostępność: brak towaru
47,00 zł
Zofia Dobrzańska-Fabiańska: Spór o rolę ‘modus’ i ‘tonalité’ w sztuce kompozycji XVI i początku XVII wieku
Zagadnienia techniki dźwiękowej w polifonii XVI i początku XVII w., jej istoty i stosunku do teorii modus i harmonii oraz przemian myśli teoretycznej i muzyki przedtonalnej należą do ważnych i skomplikowanych dziedzin refleksji muzykologicznej. Toteż, choć stanowią od kilku dziesięcioleci przedmiot badań specjalistycznych, uchylają się interpretacji jednolitej, wolnej od sprzeczności. Autorzy, przyjmując różne założenia metodologiczne, wyrażali w szczególności odmienne poglądy na temat roli zasad modalnych, formułowanych przez teoretyków renesansu, w komponowaniu ówczesnych utworów wielogłosowych, a także pojmowali rozmaicie modalność polifoniczną, częstokroć porównywaną do tonalności harmonicznej.(…)
Niniejsza książka poświęcona jest charakterystyce prac wyznaczających główne koncepcje interpretacyjne techniki dźwiękowej w polifonii renesansu. Pierwszą jej część stanowi szczegółowe omówienie monografii Bernharda Meiera – Die Tonarten der klassischen Vokalpolyphonie (Utrecht 1974), która odegrała przełomową rolę w badaniach nad modalnością w polifonii XVI w. W części drugiej zaprezentowana została problematyka przedtonalnej techniki dźwiękowej i jej teorii zawarta w rozprawie habilitacyjnej Carla Dahlhausa – Untersuchungen über die Entstehung der harmonische Tonalität (Kassel 1968). (…)
W trzeciej części pracy wreszcie przedstawiona została koncepcja Harolda S. Powersa i jego zapatrywania na temat dziejów teorii modi w polifonii i przeobrażeń języka muzycznego XVI w. (…) Dopełnienie omówienia najwybitniejszych prac dotyczących teorii i języka dźwiękowego muzyki przedtonalnej stanowią komentarze i uwagi odnoszące się do literatury przedmiotu zamieszczone w przypisach.
(ze Wstępu książki)
Dostępność: na wyczerpaniu
Wysyłka w: 5 dni
Muzykolog wobec świadectw źródłowych i dokumentów
Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Piotrowi Poźniakowi w 70. rocznicę urodzin
Dostępność: dostępny
Bartłomiej Pękiel: Opera omnia. Tom I: Utwory wokalno - instrumentalne (Vocal & Instrumental works)
Niniejszy tom dzieł wszystkich Bartłomieja Pękiela obejmuje kompozycje wokalno-instrumentalne tego autora, należące do stylistycznego nurtu seconda pratica: dialogo "Audite mortales", koncert "Dulcis amor Jesu" i trzy msze koncertujące - "Missa Conce...
This volume of Pękiel's complete works presents his vocal and instrumental compositions in the seconda pratica style: the dialogo Audite mortales, the concerto Dulcis amor Jesu, and the three concertante Masses, Missa Concertata la Lombardesca, Missa...
Dostępność: dostępny
Bartłomiej Pękiel: Opera omnia. Tom II: Utwory wokalne (Wocal works)
Niniejszy tom dzieł wszystkich Bartłomieja Pękiela obejmuje kompozycje mszalne oraz motety tego autora, należące do stylistycznego nurtu prima pratica. Stanowią je wokalne opracowania pełnego cyklu ordinarium missae (8 utworów, w tym jeden zachowany ...
This volume of Bartłomiej Pękiel's complete works presents his Mass and motet compositions, which belong to the prima pratica style. They consist of vocal arrangements of the Ordinary of the Mass cycle (8 works, including one extant in an incomplete...
Dostępność: dostępny
Zofia Dobrzańska-Fabiańska: Polifonia średniowiecza, wyd. I
Dostępność: brak towaru
24,00 zł
Bartłomiej Pękiel: Dulcis amor Jesu. SSS Tom II
Bartłomiej Pękiel (zm. ok. 1670) polski kompozytor. Zachowane dokumenty archiwalne wskazują zatem wyraźnie na dwa okresy i dwa ośrodki działalności artystycznej Bartłomieja Pękiela. W latach 1637-1654 kompozytor związany był mianowicie z dworem króle...
In the concerto Dulcis amor Jesu the differentiation in the casting and the composition techniques are a sign of the concertante. The casting of the solo vocal parts (two Sopranos, and an Alto, Tenor, and Bass part), characteristic of Late Renaissanc...
Dostępność: dostępny