Opcje przeglądania
Cena
  • od
    do
Promocja

XX i XXI wiek

Krystyna Tarnawska-Kaczorowska: Tadeusz Baird. Glosy do biografii

Krystyna Tarnawska-Kaczorowska: Tadeusz Baird. Glosy do biografii
Krystyna Tarnawska-Kaczorowska: Tadeusz Baird. Glosy do biografii
Dziewięć, sporych rozmiarami, tekstów, zebranych w dwóch pierwszych częściach tego tomu, powstało na przestrzeni ostatnich osiemnastu lat (nota bibliograficzna dostarcza szczegółowych informacji, również dotyczących pierwodruków, także na końcu poszc...

Dostępność: dostępny

Cena:

18,00 zł

szt.

Małgorzata Sułek: Pieśni masowe Witolda Lutosławskiego w kontekście doktryny realizmu socjalistycznego

Małgorzata Sułek: Pieśni masowe Witolda Lutosławskiego w kontekście doktryny realizmu socjalistycznego
Małgorzata Sułek: Pieśni masowe Witolda Lutosławskiego w kontekście doktryny realizmu socjalistycznego
Obowiązująca w Polsce zaledwie kilka lat doktryna realizmu socjalistycznego wywarła niebagatelny wpływ na polskie życie kulturalne i twórczość początku drugiej połowy XX wieku. W ostatnich latach pojawiło się sporo prac traktujących o przejawach socr...

Dostępność: brak towaru

Cena:

18,00 zł

Violetta Kostka: Muzyka Pawła Szymańskiego w świetle poetyki intertekstualnej postmodernizmu

Violetta Kostka: Muzyka Pawła Szymańskiego w świetle poetyki intertekstualnej postmodernizmu
Violetta Kostka: Muzyka Pawła Szymańskiego w świetle poetyki intertekstualnej postmodernizmu

Paweł Szymański (ur. 1954) jest obecnie jednym z czołowych kompozytorów polskich, twórcą wielu utworów instrumentalnych (orkiestrowych, kameralnych i solowych), wokalno-instrumentalnych, wokalnych, jednej opery, utworów na taśmę, a także muzyki teatralnej, filmowej i radiowej. Jego, podziwiana przez odbiorców, muzyka niesie z sobą wiele interesujących aspektów badawczych, ale tym, co wydaje się w niej najbardziej intrygujące, a jednocześnie ważne, wymuszające uwagę, czy wręcz narzucające się, jest intertekstualność, czyli nawiązania do tekstów przeszłości (intertekstów). Intertekstualność tej muzyki jest szczególna: globalna, tzn. wypełniająca utwory od początku do końca i ─ w wielu przypadkach ─ nie tak oczywista jak u innych współczesnych kompozytorów.

Dostępność: dostępny

Wysyłka w: 5 dni

Cena:

30,00 zł

szt.

Jadwiga Paja-Stach: Twórczość Willema Pijpera w kontekście muzyki XX wieku

Jadwiga Paja-Stach: Twórczość Willema Pijpera w kontekście muzyki XX wieku
Jadwiga Paja-Stach: Twórczość Willema Pijpera w kontekście muzyki XX wieku
Niniejsza książka stanowi próbę zarysowania sylwetki Willema Pijpera i scharakteryzowania całokształtu jego twórczości muzycznej na tle trendów w muzyce europejskiej I połowy XX wieku. Charakterystyka muzyki Pijpera ukierunkowana została nie tyle na ...

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena:

30,00 zł

szt.

Anna G. Piotrowska: Muzyka w serialu telewizyjnym. Szkic teoretyczno-analityczny na przykładzie Dekalogu

Anna G. Piotrowska: Muzyka w serialu telewizyjnym. Szkic teoretyczno-analityczny na przykładzie Dekalogu
Anna G. Piotrowska: Muzyka w serialu telewizyjnym. Szkic teoretyczno-analityczny na przykładzie Dekalogu

Mówiący o uniwersalnych prawdach i wciąż aktualny Dekalog zawsze wart jest przypomnienia, a jednak nie był on dotychczas analizowany pod względem muzycznym. Podjęta w niniejszej pracy próba zrozumienia, w jaki sposób muzyka autorstwa Zbigniewa Preisnera została wykorzystana w Dekalogu (i co stanowi jej kwintesencję, jaką funkcję pełni itd.), wypełnia pewną lukę w badaniach nad spuścizną Kieślowskiego. Jest także przyczynkiem do szerszych studiów nad twórczością samego Preisnera, gdyż dorobek tego kompozytora nie doczekał się jeszcze całościowych opracowań.

Dostępność: dostępny

Wysyłka w: 5 dni

Cena:

35,00 zł

szt.

Jadwiga Paja-Stach (red.): Witold Lutosławski i jego wkład do kultury muzycznej XX wieku

Jadwiga Paja-Stach (red.): Witold Lutosławski i jego wkład do kultury muzycznej XX wieku
Jadwiga Paja-Stach (red.): Witold Lutosławski i jego wkład do kultury muzycznej XX wieku
Zbiór referatów i refleksji wygłoszonych podczas sympozjum naukowego, zorganizowanego w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, w 10. rocznicę śmierci kompozytora.

Dostępność: brak towaru

Cena:

35,00 zł

Anna G. Piotrowska: Ławutaris, czyli skrzypek. Śladami Stefana "Korora" Dymitera

Anna G. Piotrowska: Ławutaris, czyli skrzypek. Śladami Stefana "Korora" Dymitera
Anna G. Piotrowska: Ławutaris, czyli skrzypek. Śladami Stefana "Korora" Dymitera

Przechodząc ulicą Floriańską w Krakowie, nie sposób było ich nie zauważyć, stanowili bowiem jej charakterystyczny akcent – dosłownie i w przenośni, jako kapela grająca gdzieś na skrzyżowaniu z ulicą św. Marka. Odznaczali się wyglądem – jako Romowie, ale i zachowaniem, bo w latach siedemdziesiątych, osiemdziesiątych, a nawet na początku dziewięćdziesiątych XX wieku wciąż stosunkowo niewielu muzyków koncertowało na ulicach. A jeśli już się pojawiali, to raczej byli to soliści lub pieśniarze akompaniujący sobie na przykład na gitarze, przygrywający popularne piosenki. Ale to właśnie tamta kapela romska, zakotwiczona na ulicy Floriańskiej, stanowiła stały punkt odniesienia dla wszystkich mieszkańców miasta, ale także dla przyjezdnych przemierzających Floriańską w drodze na Rynek Główny. Romowie z kapeli wyróżniali się tym bardziej, że ich muzyczną podporą był niewielki wzrostem, a pod koniec życia poruszający się wyłącznie na wózku inwalidzkim, ociemniały skrzypek – Stefan Dymiter. Widywany był on w Krakowie od lat siedemdziesiątych, zrazu sporadycznie, a potem coraz częściej, jak – wraz ze swoją kapelą – grywał na ulicy Floriańskiej: już to bliżej samej Bramy Floriańskiej, już to bliżej Rynku Głównego.
Czasami kapela grała na płycie Rynku, a czasami zupełnie w innych miejscach – zawsze jednak w ścisłym centrum miasta. Przechodnie różnie reagowali: niektórzy przystawali z zaciekawieniem, by przysłuchać się lepiej, inni jak najdalej omijali muzyków, odwracając wzrok i  przyspieszając kroku, zapewne by uniknąć zrzutki pieniędzy do kapelusza czy w ogóle spotkania z Romami. Może trochę się Korora „bali”, obawiając się w zasadzie konfrontacji z własnymi reakcjami i uczuciami? Bo byli też i tacy, którzy sami aktywnie szukali kontaktu z kapelą, śmiało podchodzili i zaczynali rozmawiać z muzykami, najczęściej wyrażając swój podziw dla kunsztu Stefana Dymitera. A kiedy któregoś dnia zabrakło go na zawsze, muzyka z ulicy Floriańskiej przestała wybrzmiewać.
Powoli, począwszy od pierwszych lat XXI wieku, odchodził do lamusa świat takich ulicznych kapeli romskich, i chociaż nadal pojawiają się one w przestrzeni miasta, to jednak coraz rzadziej – przegrywają z innymi formami popularnej rozrywki, dostępnymi na zawołanie w licznych krakowskich kawiarniach, barach i pubach (często serwujących muzykę już nagraną). Ale wciąż tli się jednak pamięć o pewnym niezwykłym skrzypku z Floriańskiej, a wierne grono entuzjastów i przyjaciół Stefana Dymitera stara się nieustannie przypominać o jego fenomenie,
propagując wiedzę na temat legendarnego romskiego skrzypka, twierdząc, że pamięć o nim jest po prostu „wyrazem uznania i szacunku”.

(ze Wstępu Autorki)

Do książki dołączona jest płyta z filmem pod tytułem Ławutaris, czyli skrzypek. Krakowskim szlakiem Stefana "Korora" Dymitera.

Film jest też dostępny na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=13jLuIy-rZc

 

Dostępność: dostępny

Wysyłka w: 5 dni

Cena:

36,00 zł

szt.

Anna Nowak: Mazurek fortepianowy w muzyce polskiej XX wieku

Anna Nowak: Mazurek fortepianowy w muzyce polskiej XX wieku
Anna Nowak: Mazurek fortepianowy w muzyce polskiej XX wieku

Twórczość muzyczna będąca przedmiotem niniejszego dyskursu obejmuje mazurki fortepianowe skomponowane w latach 1900-2000 przez kompozytorów, którzy deklarowali swą przynależność do polskiej kultury zarówno tworzonymi dziełami, jak i innymi formami ekspresji potwierdzającymi ich kulturową więź z Polską. (...) Na tę obszerną kolekcję muzyczną składają się zatem mazurki kompozytorów, którzy aktywność muzyczną rozwijali w Polsce (Szymanowski, Szeluto, Różycki, Friemann, Woytowicz, Lefeld, Kazuro, Ekier, Schaeffer, Kilar, Górecki, Borkowski, Sawa...) i poza granicami kraju, determinowani okolicznościami historycznymi (Maciejewski, Szałowski, Kassern, Radzyński) lub – co częściej spotykane – podejmujący niezależnie od tych czynników decyzje o osiedleniu się w innych ośrodkach muzycznych Europy (Tansman, Rabiński) i Ameryki (Stojowski, Łabuński)...

Dostępność: dostępny

Wysyłka w: 5 dni

Cena:

40,00 zł

szt.

Zbigniew Skowron: Nowa muzyka amerykańska

Zbigniew Skowron: Nowa muzyka amerykańska
Zbigniew Skowron: Nowa muzyka amerykańska

Dodruk książki, która pierwotnie ukazała się w 1995 roku.

Niniejsza publikacja to obszerne studium ukazujące muzykę amerykańską XX wieku w jej kolejnych fazach rozwojowych począwszy od Charlesa Ivesa po postmodernizm i stylistykę lat 90-tych, teoria, praktyka kompozytorska, normy stylistyczne i ich realizacja u poszczególnych kompozytorów.

Dostępność: dostępny

Cena:

42,00 zł

szt.

Daniel Cichy: Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadcie. Dzieje, rola i znaczenie w myśli teoretycznej, praktyce kompozytorskiej i życiu muzycznym drugiej połowy XX wieku

Daniel Cichy: Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadcie. Dzieje, rola i znaczenie w myśli teoretycznej, praktyce kompozytorskiej i życiu muzycznym drugiej połowy XX wieku
Daniel Cichy: Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadcie. Dzieje, rola i znaczenie w myśli teoretycznej, praktyce kompozytorskiej i życiu muzycznym drugiej połowy XX wieku

Darmstadt - niemieckie miasto położone na południowym krańcu Hesji, w połowie drogi między Frankfurtem nad Menem a Heidelbergiem. To tu od 1946 roku odbywają się Internationale Ferienkurse für Neue Musik. Na przestrzeni blisko sześćdziesięcioletniej ...

Dostępność: brak towaru

Cena:

42,00 zł

Violetta Przech: W labiryncie wyobraźni. Zbigniew Bargielski: twórca i dzieło

Violetta Przech: W labiryncie wyobraźni. Zbigniew Bargielski: twórca i dzieło
Violetta Przech: W labiryncie wyobraźni. Zbigniew Bargielski: twórca i dzieło

Treść książki skoncentrowana jest na dwóch komplementarnych nurtach tematycznych: dziele Zbigniewa Bargielskiego i wątkach biograficznych (tych przede wszystkim, które łączą się z twórczością i jej recepcją), z uwzględnieniem kontekstu kulturowego, umożliwiającego zrozumienie sytuacji twórcy w splocie rozmaitych uwarunkowań.

Tematyka biograficzna, stawiająca sobie za cel chronologiczne uchwycenie wydarzeń życia kompozytora w kolejnych jego etapach, wypełnia początkowe paragrafy rozdziałów: Zakorzenienie, Studia muzyczne, Pobyt w AustriiPowrót do Polski, stanowiąc wprowadzenie do rozważań ukierunkowanych na charakterystykę kompozycji przypisanych danemu etapowi życia i przyporządkowanych poszczególnym gatunkom, z których żaden nie został pominięty. Dzieło zatem jawi się ostatecznie jako główny przedmiot uwagi w tej książce.

O doborze przedstawianych w poszczególnych rozdziałach utworów zadecydowało kilka kryteriów: ich ranga w kompozytorskim dorobku Bargielskiego, reprezentatywność proponowanych rozwiązań kompozytorskich, rzutujących na dobór zagadnień, np. z obszaru stylistyczno-estetycznych transformacji języka muzycznego czy elementów constans tegoż. Istotnym kryterium było również przyjęte w pracy założenie zaprezentowania utworów gatunkowo różnorodnych. W omówieniach kompozycji w ramach gatunków utrzymany został porządek chronologiczny.

Oprócz rozdziałów I–IV, w których elementy biograficzne łączą się z charakterystyką twórczości oraz jej recepcją w Austrii i w Polsce, książka zawiera dwa kolejne rozdziały, z których V stanowi próbę syntetycznego ujęcia idiomatycznych cech języka muzycznego Zbigniewa Bargielskiego, zaś w rozdziale VI zebrane zostały refleksje osób, z którymi w większości, oprócz zawodowych, połączyły Bargielskiego więzy wieloletniej przyjaźni.

Książkę dopełniają Aneksy. Pierwszy z nich jest spisem kompozycji uwzględniającym, oprócz tytułu i obsady, datę powstania (także rewizji) dzieła i informację o wydaniu. Aneks drugi zawiera wybór wierszy Zbigniewa Bargielskiego z krótką charakterystyką tego nurtu twórczości, Aneks trzeci prezentuje wybrane fragmenty tekstów publicystycznych Bargielskiego również z krótkim wprowadzeniem do tej sfery aktywności kompozytora. W Aneksie czwartym znajdują się teksty słowne wykorzystane w dwóch przedstawionych w książce dziełach: SonnenliederIm Niemandsland, a w Aneksie V wykaz filmów i sztuk teatralnych z muzyką Zbigniewa Bargielskiego.

(Fragmenty Wstępu książki)

Dostępność: dostępny

Wysyłka w: 5 dni

Cena:

45,00 zł

szt.

Małgorzata Woźna-Stankiewicz: Lwowskie geny osobowości twórczej. Rozmowy z Krystyną Moszumańską-Nazar przeprowadziła Małgorzata Woźna-Stankiewicz

Małgorzata Woźna-Stankiewicz: Lwowskie geny osobowości twórczej. Rozmowy z Krystyną Moszumańską-Nazar przeprowadziła Małgorzata Woźna-Stankiewicz
Małgorzata Woźna-Stankiewicz: Lwowskie geny osobowości twórczej. Rozmowy z Krystyną Moszumańską-Nazar przeprowadziła Małgorzata Woźna-Stankiewicz
Rozmowy z Prof. Krystyną Moszumańską-Nazar, wybitnym kompozytorem, doktorem honoris causa Akademii Muzycznej w Krakowie, przeprowadziła w latach 2004-2007 prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, muzykolog z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest to z...

Dostępność: dostępny

Cena:

45,00 zł

szt.

Bogumiła Mika: Cytaty w muzyce polskiej XX wieku. Konteksty, fakty, interpretacje

Bogumiła Mika: Cytaty w muzyce polskiej XX wieku. Konteksty, fakty, interpretacje
Bogumiła Mika: Cytaty w muzyce polskiej XX wieku. Konteksty, fakty, interpretacje
Wiek XX to czas licznych przemian, przewartościowań, czas ogromnego zróżnicowania. Również na gruncie muzyki. W wymiarze fenomenu muzycznego obserwowaliśmy, iż dotąd już istniejące zjawiska nabierały nowej ostrości, nowych wymiarów, nowego, innego zn...

Dostępność: brak towaru

Cena:

45,00 zł

Zbigniew Skowron (red.): Estetyka i styl twórczości Witolda Lutosławskiego

Zbigniew Skowron (red.): Estetyka i styl twórczości Witolda Lutosławskiego
Zbigniew Skowron (red.): Estetyka i styl twórczości Witolda Lutosławskiego
Obszerne studium poświęcone twórczości Witolda Lutosławskiego. Książka zawiera 14 artykułów wybitnych muzykologów polskich (J. Paja-Stach, A. Tuchowski, Z. Skowron) i zagranicznych (Ch. B. Rae, A. Thomas, A. Whittall, I. Nikolska). Twórczość Witolda ...

Dostępność: brak towaru

Cena:

47,00 zł

Joanna Miklaszewska: Opera społeczno-polityczna w muzyce amerykańskiej XX wieku

Joanna Miklaszewska: Opera społeczno-polityczna w muzyce amerykańskiej XX wieku
Joanna Miklaszewska: Opera społeczno-polityczna w muzyce amerykańskiej XX wieku

Opera przeżywa rozkwit na przełomie XX i XXI wieku. Do ożywienia zainteresowania tym niezwykle atrakcyjnym dla widzów gatunkiem muzyki scenicznej przyczynili się w dużej mierze kompozytorzy amerykańscy tworzący w drugiej połowie XX wieku: Philip Glass, John Adams i Steve Reich. Duże znaczenie w amerykańskiej twórczości operowej mają dzieła sięgające po współczesną tematykę polityczną, wśród których wielką popularnością cieszy się zwłaszcza Nixon w Chinach Johna Adamsa. Wątek polityczny pojawia się również w wideooperze Steve’a Reicha The Cave, przedstawiającej reprezentantów różnych narodów: Żydów, Palestyńczyków oraz Amerykanów. Ważną operą społeczno-polityczną jest także Satyagraha Philipa Glassa. Wszystkie te trzy opery współtworzą paradygmat współczesnej opery amerykańskiej o tematyce politycznej z typową dlań różnorodnością gatunków muzycznych, reprezentując nowe rodzaje muzyki scenicznej (dokumentalny utwór sceniczny o aktualnej treści, wideoopera oraz opera portretowa).

 

 

Dostępność: dostępny

Wysyłka w: 5 dni

Cena:

48,00 zł

szt.

Jadwiga Paja-Stach: Muzyka polska od Paderewskiego do Pendereckiego

Jadwiga Paja-Stach: Muzyka polska od Paderewskiego do Pendereckiego
Jadwiga Paja-Stach: Muzyka polska od Paderewskiego do Pendereckiego

Książka zawiera przegląd głównych trendów w muzyce polskiej XX wieku oraz przedstawienie wybranych sylwetek kompozytorów, których wkład do polskiej i światowej kultury muzycznej jest nie do przecenienia. […] W rozdziałach książki poświęconych kompo-zytorom urodzonym pod koniec XIX wieku, których twórczość w znacznej mierze przypada na początek XX wieku, podkreślono niezwykle ważną rolę Paderewskiego dla promocji kultury polskiej w świecie, znaczenie twórczości symfonicznej Karłowicza w kontekście muzyki jemu współczesnej, a także drogę twórczą Szymanowskiego prowadzącą do unowocześnienia warsztatu kompozytorskiego i genialnej stylizacji folkloru polskiego, porównywalnej z Chopinowską. Z pokolenia kompozytorów, których kariera artystyczna miała swój początek w okresie międzywojennym, więcej miejsca poświęcono Józefowi Kofflerowi, Aleksandrowi Tansmanowi, Grażynie Bacewicz, Romanowi Palestrowi, Andrzejowi Panufnikowi i Witoldowi Lutosławskiemu. Celem tej prezentacji jest zaakcentowanie oryginalności ich stylów muzycznych. Z następnej generacji kompozytorów bliżej przedstawiono Tadeusza Bairda, Kazimierza Serockiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego. Fenomen Pendereckiego zapewne będzie można trafniej ukazać z dalszej perspektywy czasowej, ale już od dawna jest oczywiste, że to jego twórczość - niezależnie od kontrowersyjnych opinii, jakie prowokuje - jest ciągle obecna w światowym repertuarze koncertowym i operowym, zaznaczając tym samym miejsce muzyki polskiej w kulturze uniwersalnej […].

 (ze wstępu Autorki)

Dostępność: brak towaru

Cena:

55,00 zł

Teresa Chylińska: Stanisława Szymanowska

Teresa Chylińska: Stanisława Szymanowska
Teresa Chylińska: Stanisława Szymanowska

Pierwsza w polskim i światowym piśmiennictwie muzycznym opowieść o życiu siostry Karola Szymanowskiego, Stanisławy, wybitnej śpiewaczki i niezwykłej artystki. Oparta na dokumentach i materiałach źródłowych w przeważającej części dotąd nieznanych. Ukazuje losy artystki na tle Lwowa, Krakowa i Warszawy z lat 1907-1913, Genewy i Lozanny czasów I wojny światowej, wreszcie Warszawy, Rygi, Helsinek, Paryża, Wiednia, Mediolanu, Frankfurtu, Berlina w okresie międzywojennym. Dyskretnie śledzi skomplikowane życie osobiste artystki, w którym tragizm miesza się ze szczęściem, sztuka walczy o pierwszeństwo z miłością. Ukazuje niezwykłe i głębokie powinowactwo duchowe Stanisławy i Karola, który powiadał: „Żywym swym cudnym głosem mówisz ludziom, o czym ja marzę”.

Barwnym, literackim językiem Teresa Chylińska przybliża urodę i klimat tamtych czasów i zdarzeń, rysuje sylwetkę czarującej kobiety i wielkiej artystki, która znacząco wpłynęła na kształt polskiego życia muzycznego.

Dostępność: brak towaru

Cena:

58,00 zł

Paweł Strzelecki: "Nowy romantyzm" w twórczości kompozytorów polskich po roku 1975

Paweł Strzelecki: "Nowy romantyzm" w twórczości kompozytorów polskich po roku 1975
Paweł Strzelecki: "Nowy romantyzm" w twórczości kompozytorów polskich po roku 1975
Książka "Nowy romantyzm w twórczości kompozytorów polskich po roku 1975" stanowi pierwszą monografię jednego z najważniejszych nurtów w muzyce polskiej, którego obecność najwyraźniej zaznaczyła się w utworach "pokolenia 1933" (K. Pendereckiego, H. M....

Dostępność: brak towaru

Cena:

60,00 zł

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl