Część pierwsza, poświęcona Seklucjanowi, skorelowana jest z publikacją: Jana Seklucjana Pieśni chrześcijańskie dawniejsze i nowe…, wstęp i opracowanie Anna Kalisz, seria «Biblioteka Tradycji» nr 62, Kraków, Collegium Columbinum, 2007. Ze względu na dostępność kompetentnej publikacji Anny Kalisz (obecnie: Anny Kocot), w niniejszym wydaniu ograniczamy się do przytoczenia jedynie pierwszych zwrotek pieśni ze zbiorów Seklucjana, uszeregowanych według chronologii wydań i w wersjach występujących w tych wydaniach. Równocześnie, korzystając z okazji, korygujemy niekiedy układ zwrotki, czy – na podstawie szerszego materiału porównawczego – odczytanie tekstu oraz pewne usterki w komentarzach z 2007 roku. Zgodnie z założeniami naszej serii, informujemy zarówno o wcześniejszych, jak i późniejszych przekazach melodii i tekstów zachowanych w zbiorach Seklucjana. Wymieniamy też odmiany w zapisie melodii występujące w porównywanych źródłach, natomiast, zgodnie z założeniem edycji z 2007 r., pomijamy takie odmiany w tekstach.
(...)
Część druga niniejszego tomu stanowi dopełnienie pozycji: Polska pieśń wielogłosowa XVI i początku XVII wieku ([1.] Nuty i komentarze, [2.] Teksty), zebrał i przygotował do druku Piotr Poźniak, transkrypcja i opracowanie tekstów staropolskich Wacław Walecki, «Monumenta Musicae in Polonia», seria B – Collectanea Musicae Artis, Kraków, Musica Iagellonica, 2004 (niżej PPWgł). Tam udostępniono czytelnikom wszystkie zachowane pieśni wielogłosowe, które wchodziły w skład trzech tzw. kancjonałów składanych, tj. Kancjonału Ossolińskich (KOss), Kancjonału Puławskiego (KPuł) i Kancjonału Zamoyskich (KZam), czyli 64 utwory opublikowane w krakowskich oficynach w latach 1545-1566 jako luźne druki. Tam udostępniono też m.in. wszystkie (nieliczne) pieśni wielogłosowe z dwóch większych reformacyjnych druków wrocławskich, Summy nabożeństwa i Katechizmu P. Glodiusa. Obecnie dopełniamy ten obraz, uwzględniając 40 pieśni jednogłosowych zachowanych w tych kancjonałach z zapisem nutowym lub bez i dodając – ze względu na chronologię – kilka pieśni zachowanych bez nut w szczątkach królewieckiego druku przechowywanych w Kórniku (Kór 1).
(Ze wstępu Piotra Poźniaka)
Opracowali: Piotr Poźniak i Anna Kocot
The first part, devoted to Seklucjan, is correlated with the publication of Jan Seklucjan - Pieśni chrześcijańskie dawniejsze i nowe… (Old and New Christian Songs...), introduction and study Anna Kalisz, series "Biblioteka Tradycji" ("Tradition Library") No. 62, Krakow, Collegium Columbinum, 2007. Due to the availability of competent publication of Anna Kalisz ( now: Anna Kocot), in this edition we limit ourselves to quoting only the first verses of the Song of the Seklucjan's set, sorted according to the chronology of the editions.
Second part is a supplement to publication Polska pieśń wielogłosowa XVI i początku XVII wieku (Polish Polyphonic Song of the 16th and Early 17th centuries).