Dzieło Claudia Monteverdiego ma charakter przełomowy, odsłania nowatorskie tendencje przeobrażeń techniki kompozytorskiej, wyznacza kierunki rozwoju muzyki włoskiej XVII w. Jego cechy uprawniają do nadania kompozytorowi miana "twórcy nowej muzyki". Równocześnie jednak właściwości utworów Monteverdiego ujawniają silne związki z tradycją renesansu, a w szczególności z modalnymi zasadami kształtowania, które rządziły klasyczną polifonią wokalną. Bowiem w muzyce Monteverdiego zależność od modalnych norm komponowania widoczna jest wyraźnie nie tylko w dziedzinie ogólnych aspektów porządku tonalnego o naturze prekompozycyjnej, takich jak (1) diatoniczno-chromatyczny materiał dźwiękowy, (2) systemy dźwiękowe (cantus durus i cantus mollis), (3) finales i tryby modalne oraz (4) stosunki ambitus głosów kompozycji. Łączność z renesansową tradycją odczytać można także w oddziaływaniu zasad modalnych na szczegółowe cechy oblicza tonalnego kompozycji, będące przejawem intencjonalnego definiowania tonacji, a zwłaszcza w ich wpływie na (5) uporządkowanie kadencji i planu modalnego utworu oraz (6) kształtowanie jego przebiegu melodycznego, uzależnione od hierarchicznego układu dźwięków w obrębie modi (typowych dlań repercussiones). Podkreślić ponadto trzeba, że odstępstwa od norm modalnych (należące przeważnie do podstawowych kategorii zakłóceń opisywanych w traktatach renesansowych) działają u Monteverdiego zgodnie z założeniami teorii klasycznej polifonii renesansu i analogicznie do praktyki muzycznej XVI w.- jako istotne środki muzycznej intepretacji słowa. W sferze modalnego porządku dzieła i świadomie wprowadzanych jego zakłóceń znajduje odzwierciedlenie nowa relacja słowo-muzyka, akcentująca znaczenie pierwszego z tych elementów, ujęta w założeniach słynnej Monteverdiańskiej seconda pratica, będąca dla Monteverdiego jednym z kluczowych problemów kompozytorskich i stanowiąca istotny impuls przeobrażeń języka dźwiękowego muzyki włoskiej przełomu XVI i XVII w. Właśnie związkom z tradycyjnymi korzeniami w dziedzinie modalności poświęcona jest niniejsza książka, w której przywołane zostały klasyczne normy komponowania, sformułowane we włoskiej i niemieckiej teorii modi polifonicznych drugiej połowy XVI w., a uogólnione w monografii Bernharda Meiera "Die Tonarten der klassischen Vokalpolyphonie". One też dostarczają historycznie uzasadnionych kryteriów badawczych, tworzących dogodny instrument systematycznej analizy techniki dźwiękowej całej twórczości Monteverdiego. Analiza ta zmierza do określenia charakteru i stopnia oddziaływania renesansowych norm modalnych w dziełach należących do rozmaitych gatunków (madrygał i jego różne odmiany, motet i koncert kościelny, dramma per musica i muzyka paradramatyczna), pisanych na przestrzeni ponad sześćdziesięciu lat (ok. 1582-1543). Stosunek dzieł Monteverdiego do modalnych reguł komponowania omówiony został w dwóch wspomnianych już generalnych płaszczyznach wytyczających formę rozprawy: ogólnych aspektów porządku tonalnego, stanowiących też elementy tzw. typów tonalnych i dotyczących problematyki modalnych zależności układów fakturalnych(rozdziały I i II), oraz szczegółowych aspektów intencjonalnego definiowania modus (rozdział III). [Fragment wstępu książki]
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają nam dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować wykorzystanie przez nas wszystkich tych plików i przejść do sklepu lub dostosować użycie plików do swoich preferencji, wybierając opcję "Dostosuj zgody".
W tym miejscu możesz określić swoje preferencje w zakresie wykorzystywania przez nas plików cookies.
Te pliki są niezbędne do działania naszej strony internetowej, dlatego też nie możesz ich wyłączyć.
Te pliki umożliwiają Ci korzystanie z pozostałych funkcji strony internetowej (innych niż niezbędne do jej działania). Ich włączenie da Ci dostęp do pełnej funkcjonalności strony.
Te pliki pozwalają nam na dokonanie analiz dotyczących naszego sklepu internetowego, co może przyczynić się do jego lepszego funkcjonowania i dostosowania do potrzeb Użytkowników.
Te pliki wykorzystywane są przez dostawcę oprogramowania, w ramach którego działa nasz sklep. Nie są one łączone z innymi danymi wprowadzanymi przez Ciebie w sklepie. Celem zbierania tych plików jest dokonywanie analiz, które przyczynią się do rozwoju oprogramowania. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce plików cookies Home.
Dzięki tym plikom możemy prowadzić działania marketingowe.