Litaniae de BMV Stachowicza to utwór napisany na czterogłosowy chór (CATB) z towarzyszeniem dwojga skrzypiec, dwóch trąbek oraz basso continuo. Specyficzny nastrój tej kompozycji jest przede wszystkim efektem zastosowania spokojnej, lirycznej melodyki. W Litanii instrumenty w zasadzie ograniczają się jedynie do powtarzania motywów zaczerpniętych z partii głosów wokalnych (dotyczy to zwłaszcza fragmentów małogłosowych, gdzie powtarzają one dosłownie materiał prezentowany wcześniej w głosach wokalnych). Takie ograniczenie roli instrumentów jest tutaj świadomym wyborem, podyktowanym spokojnym, modlitewnym charakterem kompozycji, który mógłby zostać zaburzony przez zbytnie zindywidualizowanie partii instrumentalnych. Stachowicz na terenie Litanii nie unika zbytnio zakazanych przez teoretyków kontrapunktu paralelizmów. Równoległe kwinty pomiędzy głosami wokalnymi oraz instrumentalnymi pojawiają się ponad pięćdziesiąt razy, zaś równoległe oktawy pomiędzy samymi głosami wokalnymi trzydzieści. W Litanii kompozytor wykorzystuje szeroki zasób figur retoryczno-muzycznych. Tekst Litanii loretańskiej nie daje zbyt wielu okazji do stosowania zabiegów retorycznych, mimo to o. Damian skwapliwie korzysta z każdej okazji, jaką daje mu opracowywany tekst, co wskazuje, że był on bardzo dobrze obeznany z systemem figur retoryczo-muzycznych. Jednak związki słowa i muzyki sięgają w jego Litanii głębiej - nie polegają jedynie na mechanicznym stosowaniu pewnych konwencjonalnych rozwiązań, ale przenikają niemal wszystkie aspekty dzieła muzycznego, co świadczy o wielkiej dojrzałości kompozytora. Najczęstszym i najbardziej wyraźnym zabiegiem jest powtarzanie pewnych słów i wezwań, które w tekście słownym litanii repetowane nie są. Litania Stachowicza była zapewne wykonywana podczas nabożeństw maryjnych. O. Jan Buba SchP pisze, że nabożeństwa takie odbywały się w kolegium rzeszowskim w każdą sobotę, co najmniej od 1660 roku. W ich trakcie dokonywano wystawienia Najświętszego Sakramentu, czemu towarzyszył śpiew uczniów wykonujących litanię ku czci NMP. Wydaje się, że właśnie dla uświetnienia tego typu nabożeństw Stachowicz napisał swoją Litanię.
Opr. Marcin Konik
Stachowicz's Litaniae de BMV is a work of focused, prayerful character. Its small ensemble sound gives the work traits of a subjective supplication. The peculiar mood of Litaniae results, above all, from utilization of peaceful, lyric melodic language. Its values have been pointed out already by researchers from times past - among others, Aleksander Poliński. Such melodic effects were achieved by the composer via various means: avoidance of larger leaps in the melodic line (motion in seconds dominates), no use of characteristic intervals in the course of phrases, diatonic voice leading in the melody, avoidance of harsh, violent rhythms. The vocal parts are placed in registers comfortable for vocalists. The Canto part could have been performed by boys' voices, and the Alto, by a vocalist with a tenor voice. Our attention is drawn to the narrow range of the Tenore part, from which we can conclude that it is utilized rather as a voice to fill in the harmony, than as a melodic voice. The Basso part is characterized by the widest range. It is also in this part that the extreme registers are most widely utilized, and the most leaps appear. Stachowicz's composition is clearly divided into eleven segments, which move fluidly from one to the next.