Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Giovanni Battista Luparini: Concerto 'In Martirio crudele'. SSS Tom VII
Opis
O G. B. Luparinim, autorze koncertu "In martirio crudele", nie jesteśmy dziś w stanie powiedzieć wiele. Nie mamy pewności skąd pochodził i gdzie działał przed przybyciem do Krakowa. Poszukiwania archiwalne ujawniły zaledwie kilka dokumentów mogących rzucić nieco światła na krakowski okres jego działalności. Najwięcej informacji przynosi księga przychodów i wydatków kapeli jezuickiej, istniejącej przy kościele św. Piotra i Pawła. Według zamieszczonych tam zapisków Luparini został do niej zaangażowany prawdopodobnie pod koniec sierpnia 1701 roku, a odprawiono go w marcu 1702 roku. Koncert "In martirio crudele" jest jedyną zachowaną kompozycją Lupariniego, lecz znane są wzmianki o innych jego utworach religijnych. W rękopisie 2431/I Biblioteki Jagiellońskiej znajdują się inwentarze nut przechowywanych na chórze kościoła św. Piotra i Pawła w Krakowie z lat 1737-1764. W inwentarzu z roku 1737 wymieniono dwie kompozycje: "Litaniae" oraz w dziale "Concerto de Deo" utwór o tytule "Ego vivis" (ten ostatni także w inwentarzu z 1739 r.). Inwentarz kapeli pijarów w Wieluniu wymienia wśród nieszporów kompozycję Lupariniego "Confitebor ex A". Również w zbiorach nut kapeli katedry wawelskiej znajdowały się kompozycje sygnowane nazwiskiem Lupariniego - do dziś zachowała się okładka "Missa a 5 concertata con stromenti e ripieni" z datą 1703 oraz głos basowy czterogłosowego hymnu "Pange lingua". Twórca zachowanego przekazu utworu Lupariniego podpisuje się M. Gorski (Górski?) i jest być może tożsamy z Matijasem Gorskim "z pod kamienice Xięży Wikarijow Zamkowych na ulicy Grodzkiej", odnotowanym przy okazji zbierania przez Radę Miejską Krakowa pieniędzy na spłacenie kontrybucji Szwedom w czasie drugiego potopu (1702). [Fragment wstępu Aleksandry Patalas i Dariusza Sokołowskiego]
Opr. Aleksandra Patalas, Dariusz Sokołowski
In martirio crudele is Luparini's only preserved composition, though some of his religious works are also mentioned. For instance, in manuscript 2431/I in the Jagiellonian Library there are music inventories from the SS. Peter and Paul church for the years 1737-1764. In the inventory for the year 1737, two of his compositions are listed: Litaniae, and in the part entitled Concerto de Deo, a composition named Ego vivis (the latter is also in the inventory for 173910). The inventory of the Piarist cappella in Wieluń lists among the vespers Luparini's composition entitled Confitebor ex A. In addition, the music collection of the Wawel Cathedral Chapter once contained compositions signed with Luparini's name - only the cover of Missa a 5 concertata con stromenti e ripieni with the date 1703 and the bass part of a four-voice hymn Pange lingua have been preserved.
Ed. by Aleksandra Patalas, Dariusz Sokołowski
Dane techniczne
Rok wydania | 1995 |
Liczba stron | 20 + 18 |
Format / Oprawa | A4 / miękka |
Seria | Sub Sole Sarmatiae |
ISBN | 83-7099-023-1 |
Język publikacji | polski i angielski |