Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Jacek Szczurowski: Missa ex D. SSS vol. XXXVII
Opis
Missa ex D publikowana po raz pierwszy w niniejszym zeszycie przynależy prawdopodobnie do późniejszej twórczości Szczurowskiego. Wskazuje na to zarówno nieobecność kompozycji w cytowanych inwentarzach jezuickich, jak i styl muzyczny typowy dla środkowoeuropejskiej muzyki religijnej powstającej od około połowy XVIII wieku aż do końca lat sześćdziesiątych. W utworze zwracają uwagę wyraźne cechy stylu galant, takie jak lekka melodyka o urozmaiconej warstwie rytmicznej uwzględniającej liczne synkopy i triole, spowolnienie toku harmonicznego połączone z zastosowaniem repetycji jednej nuty w partii basu (tzw. Trommelbass) czy dłuższe pauzy w partii basso continuo.
Missa ex D Jacka Szczurowskiego przeznaczona jest na często spotykaną wówczas obsadę, która odpowiadała możliwościom większości kapel kościelnych: dwoje skrzypiec, dwie trąbki, organowe basso continuo (określone w źródle jako Fundamento) oraz dwie partie wokalne (sopran i bas), które mogły być wykonywane zarówno w całości przez głosy solowe, jak i z podziałem na solo i tutti.
The Missa ex D published for the first time in this fascicle is probably among Szczurowski’s later works. Such is indicated both by its absence from the cited Jesuit inventories and also by the musical style, which is typical of Central European sacred music written from around the mid eighteenth century up to the end of the 1760s. This work is striking for the distinct features of the galant style, such as the light melodic writing with a varied rhythmic layer containing numerous syncopations and triplets, the slowing of the harmonic flow combined with the repetition of a single note in the bass part (Trommelbass) and the lengthy rests in the basso continuo part.
Jacek Szczurowski’s Missa ex D is scored for forces often encountered at that time, reflecting the capacities of most church ensembles: two violins, two trumpets, organ basso continuo (defined in the source as Fundamento)
and two vocal parts (soprano and bass), which could be performed both entirely by solo voices and also with
a division into solo and tutti.
Pliki do pobrania:
Dane techniczne
Rok wydania | 2017 |
Liczba stron | 110 |
Format / Oprawa | A4 / Miękka |
Seria | Sub Sole Sarmatiae vol. XXXVII |
ISMN | 979-0-801532-38-1 |
Język publikacji | Polski / English |
Waga | 0,3 kg |