Minimalizm, obok sonoryzmu i aleatoryzmu, jest jednym z najważniejszych kierunków w muzyce drugiej połowy XX w. Zapoczątkowany w muzyce amerykańskiej w latach sześćdziesiątych, z czasem stał się jednym z najbardziej wpływowych nurtów muzycznych, rozwijając się także w krajach europejskich oraz w Japonii. Polski minimalizm najpełniej wyraził się w utworach Tomasza Sikorskiego i Zygmunta Krauzego, którym poświęcone są w tym opracowaniu oddzielne rozdziały. Odrębnie zostaje także omówione pokrewieństwo z minimalizmem muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara, których stylistyka obejmuje jednak szersze niż sam nurt minimalistyczny podłoże estetyczne. Podobne procedury techniczne, jakie cechują twórczość rodzimych reprezentantów kierunku (ograniczenie materiału muzycznego, zasada wielokrotnej powtarzalności w jego kształtowaniu, statyka formy i stosowanie długo trwających współbrzmień), udowadniają, że minimalizm zaistniał w polskiej twórczości muzycznej jako prąd artystyczny charakteryzujący się własnym, oryginalnym profilem, choć przeniknęły do niego elementy sonoryzmu i aleatoryzmu. Tezą niniejszej pracy jest myśl, że polska muzyka minimalistyczna cechuje się oryginalnością w porównaniu z muzyką reprezentantów tego kierunku tworzących w innych krajach. Oryginalność ta wynika z idiomatycznego zespołu cech stylistycznych zawartych w muzyce kompozytorów polskich. Każdy z kompozytorów wytworzył własny, oryginalny, rozpoznawalny styl muzyczny, u każdego z twórców połączony z innymi inspiracjami i nawiązaniami. Twórczość T. Sikorskiego, oscylująca pomiędzy minimalizmem a sonoryzmem, zawiera literackie i filozoficzne elementy programowe. Indywidualny styl Z. Krauzego przejawia nawiązania do malarskiej koncepcji dzieła unistycznego, stworzonej przez Władysława Strzemińskiego. Natomiast muzykę H. M. Góreckiego i W. Kilara można rozpatrywać w kategoriach "spiritual minimalism, ze względu na uduchowiony charakter niektórych kompozycji oraz nawiązanie do polskiej muzyki ludowej. Minimalizm w muzyce polskiej został przedstawiony w kontekście amerykańskiej i światowej twórczości minimalistycznej oraz awangardowych, prekursorskich tendencji w muzyce amerykańskiej, które stanowiły bazę dla rozwoju kierunku. W niniejszej książce kierunek minimalistyczny w muzyce polskiej opisany jest pod kątem uchwycenia jego najbardziej typowych cech, a także porównania z nurtem minimalizmu amerykańskiego. (Fragment wstępu książki)
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają nam dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować wykorzystanie przez nas wszystkich tych plików i przejść do sklepu lub dostosować użycie plików do swoich preferencji, wybierając opcję "Dostosuj zgody".
W tym miejscu możesz określić swoje preferencje w zakresie wykorzystywania przez nas plików cookies.
Te pliki są niezbędne do działania naszej strony internetowej, dlatego też nie możesz ich wyłączyć.
Te pliki umożliwiają Ci korzystanie z pozostałych funkcji strony internetowej (innych niż niezbędne do jej działania). Ich włączenie da Ci dostęp do pełnej funkcjonalności strony.
Te pliki pozwalają nam na dokonanie analiz dotyczących naszego sklepu internetowego, co może przyczynić się do jego lepszego funkcjonowania i dostosowania do potrzeb Użytkowników.
Te pliki wykorzystywane są przez dostawcę oprogramowania, w ramach którego działa nasz sklep. Nie są one łączone z innymi danymi wprowadzanymi przez Ciebie w sklepie. Celem zbierania tych plików jest dokonywanie analiz, które przyczynią się do rozwoju oprogramowania. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce plików cookies Home.
Dzięki tym plikom możemy prowadzić działania marketingowe.