

Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.

Krzysztof Borek: Dwie msze z rekopisu Kk I.1 / Two Masses from Ms. Kk I.1. Opracowała Elżbieta Zwolińska
Opis
Znana dziś twórczość roranckiego prepozyta to dwa polifoniczne cykle mszalne: msza bez tytułu oraz msza opatrzona tytułem Te Deum laudamus. Już na poziomie badań źródłowych utwory te ewokują kilka pytań w kwestii obsady, kopistów czy nawet atrybucji. Cykle wpisane są bezpośrednio po sobie w rękopisie AKKK Kk I.1, a w innym źródle o sygn. AKKK Kk I.5 (pojedyncza książka Discantus) zachowała się partia najwyższego głosu z mszy Te Deum laudamus (oznaczam ją jako C5).
(...)
[Missa] (msza bez tytułu) obejmuje cztery stałe części mszalnego oficjum: Kyrie, Gloria, Credo i Sanctus (...). Uwagę zwraca brak części Agnus Dei, a to kieruje uwagę na podobną budowę wspomnianego wyżej cyklu Dies est laetitiae Tomasza z Szadka. W odniesieniu do tej kolędowej mszy P. Poźniak wyraził przypuszczenie, że jest to dzieło nieukończone, ale podobny brak w cyklu autorstwa roranckiego prepozyta skłania do szukania innej przyczyny, np. jakiegoś związku z ówczesnym kształtem liturgii katedralnej w określone święta (wiadomo, że tu śpiew „in choro maiori” był zadaniem wikariuszy, zatem polifonia rorancka mogła być włączana w przebieg celebry według pewnych zasad; nie można też wykluczyć, że tę część śpiewała schola).
(...)
Missa Te Deum laudamus to pełen, pięcioczęściowy cykl mszalny, zamyka go pojedyncze Agnus Dei (w źródle brak wskazówki o potrzebie repetycji tego fragmentu). (...) W odróżnieniu od wcześniej omówionego dzieła Borka, ten cykl ma już w tytule wskazaną podstawę materiałową kompozycji i możliwy krąg zastosowania liturgicznego. Fundamentem dzieła są wybrane fragmenty jednego z najważniejszych hymnów chrześcijańskich, wkomponowane w partię tenoru jako wyróżniony rytmicznie cantus firmus; cechą szczególną jest tu zachowanie w tych segmentach oryginalnego tekstu hymnu. Kompozytor wykorzystał różne jego wersy, kierując się zasadą ich pełnej korelacji treściowej z tekstem mszalnym (wyjątkiem jest tu początkowy wers, interpolowany w tekst Kyrie).
Pliki do pobrania:
Dane techniczne
Rok wydania | 2020 |
Liczba stron | 120 |
Format / Oprawa | A4 / Twarda (Hard cover) |
Seria | Musica in Ecclesia Cathedrali Cracoviensi Audita vol. 10 |
ISBN | 978-83-7099-237-8 |
ISMN | 979-0-801532-49-7 |
Język publikacji | Polski / English |
Waga | 0,5 kg |