Maciej Jochymczyk: Amandus Ivanschiz. His Life and Music. With a Thematic Catalog of Works

Dostępność: dostępny
Wysyłka w: 5 dni
Cena: 52,50 zł 52.50
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

The ensembles associated with monastery and parish churches were a very important element of musical life in Central Europe around the mid-eighteenth century. Yet the music created by early Classical composers, which constituted the core of their repertoire, remains poorly explored. Fr. Amandus Ivanschiz OSPPE (1727–1758) was one of such musicians, active in monasteries in Ranna, Wiener Neustadt, Rome, and Graz. Recent findings reveal that he died in 1758 at the young age of 31, which is much earlier than previously thought. Consequently, the dating of his compositions and their position in the context of the transformation of musical language in the middle of the eighteenth century needs to be revisited. Despite his early passing, Ivanschiz left behind a remarkable number of compositions. About 50 extensive religious works such as masses, litanies, Oratorios, settings of Marian antiphons, Te Deum, vespers and other non-liturgical texts, as well as over 30 instrumental pieces, symphonies and string trios, have survived to this day. This volume is the first to provide a critical evaluation of the attribution of works ascribed to Ivanschiz, which brought to light the true scope and reception of his oeuvre. The fact that there are nearly 300 copies of his works preserved in various archives across eleven European countries indicates that his music was readily performed and disseminated, and places Ivanschiz among the most popular monk-composers of his epoch. At the same time, the number of variants and new versions of his works shows how they were altered by the author himself and copyists during transmission process. […]

All this significantly enhances our view of the mid-eighteenth-century style, shedding light on sources that form the basis for activity of J. Haydn or W. A. Mozart. Music of the eighteenth century, although relatively recent, still remains terra incognita in part. Unless Ivanschiz’s output along with the workof his peers is taken under consideration, our understanding of the sources of musical Classicism and the general musical culture of the time will remain incomplete and inauthentic.

From the Epilogue

 

 

Około połowy XVIII wieku bardzo istotną część życia muzycznego Europy Środkowej współtworzyły zespoły funkcjonujące przy kościołach klasztornych i parafialnych. Muzyka religijna kompozytorów wczesnoklasycznych, która stanowiła trzon ich repertuaru, pozostaje nadal słabo zbadana. Jednym z nich był paulin, o. Amandus Ivanschiz (1727–1758), który działał w klasztorach w Ranna, Wiener Neustadt, Rzymie i Grazu. Jak wskazują najnowsze ustalenia, zmarł on już w 1758 roku, w wieku zaledwie 31 lat, znacznie wcześniej niż dotychczas sądzono. W związku z tym należy zmienić przyjmowane w literaturze datowanie twórczości tego autora oraz jej umiejscowienie w kontekście przemian języka muzycznego, jakie dokonały się w połowie XVIII stulecia. Pomimo przedwczesnej śmierci Ivanschiz pozostawił po sobie ponad 30 dzieł instrumentalnych (symfonii i triów smyczkowych), a także około 50 kompozycji religijnych (m.in. mszy, litanii, Oratoriów oraz opracowań antyfon maryjnych, Te Deum, nieszporów i tekstów nieliturgicznych). W prezentowanej monografii po raz pierwszy krytycznej ocenie poddano atrybucję utworów przypisywanych Ivanschizowi, dzięki czemu możliwe było wskazanie realnych rozmiarów jego zachowanego dorobku. Obecność blisko 300 odpisów kompozycji o. Amanda w licznych archiwach na terenie jedenastu krajów Europy Środkowej wskazuje, że jego muzyka była bardzo chętnie wykonywana i stawia go w gronie najpopularniejszych kompozytorów-zakonników swoich czasów. Jednocześnie duża liczba wariantów i odrębnych wersji dzieł pokazuje, jak były one zmieniane przez samego autora, a także przez kopistów w drodze transmisji. […]

Wszystko to znacząco poszerza naszą wiedzę o muzyce połowy XVIII wieku, rzucając nowe światło na źródła, z których wyrasta późniejsze twórczość J. Haydna czy W. A. Mozarta. Muzyka XVIII wieku, choć relatywnie nam bliska, pozostaje nadal w dużej mierze „ziemią nieznaną”. Dopóki nie odkryjemy na nowo twórczości Ivanschiza i wielu jemu podobnych kompozytorów, nasz obraz źródeł muzycznego klasycyzmu, a także kultury muzycznej omawianego okresu będzie niepełny i nieautentyczny.

Z podsumowania książki

Pliki do pobrania:

Dane techniczne

Rok wydania 2016
Liczba stron 529
Format / Oprawa B5 / miękka (paperback)
Seria Acta Musicologica Universitatis Cracoviensis vol. XXVIII
ISBN 978-83-7099-207-1
Język publikacji English
Waga 0,8 kg

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl