Marco Scacchi: Laudate pueri. SSS Tom VI

Dostępność: dostępny
Cena: 13,00 zł 13.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Marco Scacchi (1600-1662) był włoskim kompozytorem i teoretykiem muzyki, który najaktywniejszy okres swojego życia spędził w Polsce. Przybył do warszawy około 1621 r. jako skrzypek kapeli Zygmunta III. Na stanowisko kapelmistrza króla Polskiego powołał Scacchiego Władysław IV. Wcześniej, po śmierci Zygmunta III, muzyk pełnił rolę maestro di capella władysława jako króla szwedzkiego. Scacchi pozostał na stanowisku kapelmistrza również po objęciu tronu przez Jana Kazimierza. Wiosną 1649 r., za zgodą króla, wyjechał do Włoch. Po 1654 roku, zapewne z powodu najazdu wojsk szwedzkich na Polskę, zrezygnował z powrotu do Warszawy. Zamieszkał w rodzinnej miejscowości Gallese, gdzie zmarł i został pochowany. Muzyczne opracowanie "Laudate pueri a 3" skorelowane zostało z podziałem psalmu (112) na wersety i półwersety. Zakończenie takiego odcinka pociąga za sobą zmianę obsady głosów i ich traktowania. Scacchi w typowy dla siebie sposób, wykorzystuje jeden z najpopularniejszych w XVII w. zestawów głosów (CCB), prowadząc dwa soprany razem i przeciwstawiając im głos basowy. Pierwszy werset tekstu (a zwłaszcza słowo "laudate") stał się w opracowaniu muzycznym motywem wielokrotnie powracającym. [Fragment wstępu Aleksandry Patalas]

Opr. Aleksandra Patalas

 

Marco Scacchi (1600-1662) was an Italian composer and music theorist who spent most of his life in Poland. He came to Warsaw in 1621 as a violinist of Zygmunt III. Scacchi was employed as conductor of Władysław the Fourth royal band. Earlier, after the death of Zygmunt III, musician played the role of maestro di capella of Władysław who was king of Sweden. Scacchi was also a Jan Kazimierz's conductor. In the spring of 1649, with the king's permission, he left for Italy. After 1654, probably due to the invasion of the Swedish army in Poland, he resigned from his return to Warsaw. He lived in the hometown - Gallese, where he died. The musical elaboration of "Laudate pueri a 3" is correlated with the divisions in psalm (112) into verses and half-verses. The ending of this episode entails a change in the cast of voices and their treatment. Scacchi uses his most popular 17th-generation scheme of voices (CCB), leading two sopranos together and opposing a bass voice. The first verse of the text (especially the word "laudate") became a musical theme whose retuns many times. 

Ed. by Aleksandra Patalas

Dane techniczne

Rok wydania 1997
Liczba stron 20
Format / Oprawa A4 / miękka
Seria Sub Sole Sarmatiae
ISBN 83-7099-067-3
Język publikacji polski i angielski
Waga 0,080 kg

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl