

Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.

Propria mszalne i inne motety z rkp. Kk. I.1 / Mass propria and other Motets from Ms. Kk I.1. Opracował Mateusz Solarz
Opis
Jedenasty tom serii «Musica in Ecclesia Cathedrali Cracoviensi Audita» kończy edycję repertuaru z zespołu partesów roranckich Kk I.1. Źródło to zawiera muzykę polifoniczną przeznaczoną w przeważającej części do oprawy nabożeństw mszalnych sprawowanych w największe święta maryjne „in choro”, czyli przy wielkim ołtarzu katedry, a takie zaszczytne dodatkowe zadanie powierzono rorantystom na mocy aktu bpa Andrzeja Zebrzydowskiego z 10 grudnia 1552 roku. W tomach 1, 3, 5, 9, 10 serii opublikowano polifoniczne cykle ordinarium missae i odpowiedzi mszalnych, a tom niniejszy obejmuje głównie opracowania części proprium missae, które można określić mianem motetu w szerokim znaczeniu tego pojęcia. Wszystkie utwory łączy cztero- lub pięciogłosowa obsada ad aequales i zastosowanie techniki cantus firmus, niekiedy łączonej z techniką imitacyjną. Prezentowane tu utwory spisano na przestrzeni kilkudziesięciu lat od połowy XVI stulecia, rozmieszczone są one w różnych miejscach partesów, przy czym pamiętać należy, że Kk I.1 w dzisiejszej postaci jest introligatorską kompilacją co najmniej dwóch źródeł o różnej objętości, a co za tym idzie, obecna kolejność utworów nie jest chronologiczna. Najstarszą i największą grupę motetów stanowią propria przeznaczone na święta maryjne: Nawiedzenie (2 lipca), Wniebowzięcie (15 sierpnia), Narodzenie (8 września), Niepokalane Poczęcie (8 grudnia) i Oczyszczenie NMP (2 lutego). Tuż po nich znajduje się zanotowany innym charakterem pisma cykl propriów pro Dedicatione ecclesiae i motet Protexisti me Deus. W dalszej części rękopisu, w związku z potrydenckimi zmianami liturgicznymi, Jan Mirmicus i Job z Wiślicy zanotowali zestaw propriów na święta maryjne, zastępujący dotychczasowe cykle de Visitatione, Nativitate i Conceptione. Są to dwie wersje introitu Salve sancta Parens (zdekompletowana pięcio- i kompletna czterogłosowa), graduał Benedicta et venerabilis, versus Alleluia. Felix es sacra Sebastiana z Felsztyna oraz communio Beata viscera. Repertuaru motetowego w rękopisie Kk I.1 dopełniają niepowiązane ze sobą liturgicznie, wpisane na pustych kartach zabytku cztery pięciogłosowe motety: Rorate caeli Marcina Paligona, Per merita Sancti Adalberti Walentego Gawary-Gutka, Quoniam rex noster i Sanguine proprio. Niezidentyfikowani skryptorzy dodali jeszcze communio de Assumptione Optimam partem, communio Vos qui secuti, nieopatrzony tekstem utwór zawierający we wszystkich głosach jedynie incipit „O”, a także Tenor (c.f.) do offertorium Assumptionis Assumpta est Maria. Czterech spośród wymienionych utworów nie można zaliczyć do grupy propriów mszalnych ze względu na ich inne (Sanguine proprio), niejasne (Quoniam rex noster oraz utwór bez tekstu) lub ewidentnie pozamszalne (Per merita Sancti Adalberti) przeznaczenie.
(fragment Wstępu autorstwa Mateusza Solarza)
Dane techniczne
Rok wydania | 2020 |
Liczba stron | 270 |
Format / Oprawa | A4 oprawa twarda / hard cover |
Seria | Musica in Ecclesia Cathedrali Cracoviensi Audita tom 11 |
ISBN | 978-83-7099-241-5 |
ISMN | 979-0-801532-51-0 |
Język publikacji | Polski i angielski / Polish and English |
Waga | 700 g |