Wojciech Dankowski: Symfonia D-dur. Wersja on-line

SSS41_front.jpg
  • nowość
Dostępność: dostępny jedynie online
Wysyłka w: 5 dni
Cena: 0,00 zł

Cena regularna:

0.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Ocena: 0
Kod produktu: 979-0-801532-60-2_20250620121856

Opis

Publikacja w postaci cyfrowej dostępna jest za pomocą linku "Full_text" poniżej.

Licencja:  CC-BY-NC-ND 4.0 (Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych).

Znana nam twórczość Dankowskiego jest bardzo obszerna – Danuta Idaszak w swoim niepublikowanym katalogu dzieł kompozytora uwzględniła 120 utworów (w tym pozycje zachowane jedynie szczątkowo). Składają się na nią przede wszystkim wokalno-instrumentalne kompozycje religijne – głównie msze i cykle nieszporne, a także litanie, motety i inne mniejsze utwory. Józef Elsner wspominał, że Dankowski pisał też muzykę dla kościoła unickiego i dla teatru  (zapewne w okresie pobytu we Lwowie), która niestety nie zachowała się do naszych czasów. Symfonie stanowiły jedynie margines twórczości kompozytora. W literaturze muzykologicznej szerzej wzmiankowane są zaledwie trzy jego dzieła tego gatunku, z których dwa współcześnie ukazały się drukiem, zaś trzecie – znane jeszcze dawnym polskim badaczom – przepadło podczas II wojny światowej. To właśnie ta Symfonia D-dur, do niedawna uważana za zaginioną, jest przedmiotem niniejszego wydania. Jej rękopis należał niegdyś do zbiorów muzycznych opactwa cystersów w Obrze i został opisany w jednym z artykułów Henryka Opieńskiego. Manuskrypt ten zagubił się lub uległ zniszczeniu w trakcie zawieruchy wojennej i nie ma go wśród muzykaliów z Obry, które przechowywane są obecnie w Bawarskiej Bibliotece Państwowej w Monachium. Jak się jednak okazuje, Opieński posiadał w swoich zbiorach odpis utworu, zapewne powstały podczas pracy nad wspomnianym artykułem. Zachował się on wśród innych materiałów tego badacza zdeponowanych w Bibliotece Uniwersyteckiej w Bazylei i jest w całości dostępny online. Na ten fakt uwagę zwrócił niedawno Kamil Stepan, sugerując słusznie, że – wobec braku oryginału – kopia ta mogłaby się stać podstawą edycji utworu .

Publikowana Symfonia D-dur Dankowskiego przeznaczona jest na kwintet smyczkowy z towarzyszeniem par obojów, rogów oraz kotłów i składa się z czterech części ułożonych według klasycznego schematu. Całość otwiera wolny wstęp (Adagio maestoso), w którym Opieński dostrzegł obecność cech polonezowych. Kończy się on akordem dominantowym, po którym rozpoczyna się właściwa część pierwsza (Allegro vivace) utrzymana w formie sonatowej z wyraźnie skróconą repryzą pozbawioną tematu pierwszego i epizodem „o wybitnie polskim (dumkowym) charakterze”  w miejscu przetworzenia. Związek tego ostatniego z ekspozycją ogranicza się do wykorzystania materiału wywiedzionego z łączników; nie znajdziemy tu natomiast odniesień do zasadniczych tematów. Dodajmy, że taka struktura allegra sonatowego była opisywana przez ówczesnych teoretyków , a analogicznie skróconą repryzę znajdziemy we wszystkich symfoniach przypisywanych Dankowskiemu. Część druga (Andante grazioso) utrzymana jest w tanecznym metrum 6/8 i tonacji A-dur. Jej forma, którą w dużym przybliżeniu można opisać schematem AA1BA2, przez literalne powtórzenia pierwszego okresu cząstki A nabiera cech ronda. W części B kompozytor wprowadził divisi skrzypiec pierwszych, a charakter górnej linii sugeruje zastosowanie instrumentu solowego (choć uwagi takiej nie znajdujemy w źródle). Zwięzły menuet (Allegretto) powraca do tonacji głównej cyklu i utrzymany jest w typowej dla tego tańca formie da capo z kontrastującym triem, w którym na pierwszy plan – zgodnie z konwencją – wysuwają się partie instrumentów dętych, tutaj zwłaszcza obojów. Finał (Allegro), podobnie jak w pozostałych symfoniach Dankowskiego, otrzymał postać ronda. Drugi kuplet (Minore) jest tu jednak bardziej rozbudowany i wewnętrznie różnorodny. Ze względu na relację tonalną refrenu i pierwszego kupletu, który utrzymany jest w tonacji dominanty, a następnie wykorzystanie jego fragmentów sprowadzonych do tonacji zasadniczej w kodzie, można mówić tu o pewnym wpływie formy sonatowej. W budowie całego cyklu odnotować należy pokrewieństwo tematów głównych wszystkich części (a także wstępu), które osnute są wokół pochodów trójdźwiękowych . W operowaniu grupą smyczków zwraca uwagę aktywizacja partii wiolonczel i kontrabasów (prowadzonych lokalnie również odrębnie), które czasami przejmują inicjatywę melodyczną lub dialogują ze skrzypcami.

Publikacja została przygotowana do wydania przez Macieja Jochymczyka.

(Fragment Wstępu autorstwa Macieja Jochymczyka)

Dane techniczne

Rok wydania 2025
Liczba stron 102
Format / Oprawa A4, klejona miekka
Seria Sub Sole Sarmatiae, nr 41
ISMN 979-0-801532-60-2
Język publikacji Polski i angielski / Polish and English
Waga 400 g

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl