Książka o Romanie Palestrze ukazuje się zbyt późno i zarazem zbyt wcześnie. Zbyt późno - bowiem nasza wiedza o skazanym na zapomnienie kompozytorze, którego nazwisko było usunięte przez cenzurę z życia publicznego w ciągu wielu lat, wydaje się rażąco niepełna. Po dziś dzień znaczna część utworów Palestra pozostaje nieznana muzykom, muzykologom i szerszym kręgom słuchaczy. Nawet po zniesieniu restrykcji cenzury nie zrekompensowano długich lat milczenia wykonaniami koncertowymi i nagraniami, które by pozwoliły poznać całość dorobku twórczego kompozytora i ocenić jego pozycję w historii muzyki polskiej. Zbyt wcześnie - gdyż dogłębne zbadanie życia artysty, jego dokonań twórczych i rozległej działalności jest zadaniem wciąż otwartym, zakrojonym na wiele lat, wymagającym zarówno prac źródłowo?dokumentacyjnych, jak analityczno-interpretacyjnych. Niniejsze studium jest więc pierwszym - po nielicznych artykułach w czasopismach muzycznych - przybliżeniem dzieła Palestra, pierwszym rozpoznaniem, pozwalającym zaledwie odsłonić zadziwiające bogactwo inwencji kompozytorskiej i myśli twórczej. Mam jednak nadzieję, że - gdy pierwszy krok został już uczyniony - poznawanie życia i twórczości Palestra będzie stopniowo coraz głębsze i bardziej wszechstronne. Celem tej książki jest dokumentacja i charakterystyka twórczości Romana Palestra w aspekcie przemian stylistycznych. Układ poszczególnych rozdziałów wynika z następstwa czasowego opisywanych utworów. W centrum rozważań stoi przede wszystkim dzieło - próba wniknięcia w jego budowę i niepowtarzalną organizację wewnętrzną. Taka opcja badawcza pozwala skoncentrować się na samym przedmiocie i najpełniej przybliżyć mało znaną twórczość kompozytora. Nie chodzi przy tym o "przewodnik" po muzyce Palestra, ale o wybór dzieł najbardziej ważkich z punktu widzenia estetycznego i najistotniejszych z punktu widzenia historycznego. Przedstawione charakterystyki nie obejmują analizy wszystkich aspektów dzieła, lecz są raczej wynikającymi z analizy interpretacjami, skupionymi na wybranych zagadnieniach i zmierzającymi do wydobycia istotnych dla struktury dzieła czynników, wpływających na jego spójność i integralność. Pytanie o układy całościowe nie tylko zresztą wynika z przyjętej metody badawczej, ale jest też dostosowane do myślenia kompozytorskiego Palestra, niezależnie od okresu historycznego i stosowanych środków technicznych. Praca nie pomija aspektu historycznego. Każde z omawianych dzieł traktuję jako cząstkę w procesie przemian stylistycznych kompozytora. [Fragment wstępu książki]
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają nam dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować wykorzystanie przez nas wszystkich tych plików i przejść do sklepu lub dostosować użycie plików do swoich preferencji, wybierając opcję "Dostosuj zgody".
W tym miejscu możesz określić swoje preferencje w zakresie wykorzystywania przez nas plików cookies.
Te pliki są niezbędne do działania naszej strony internetowej, dlatego też nie możesz ich wyłączyć.
Te pliki umożliwiają Ci korzystanie z pozostałych funkcji strony internetowej (innych niż niezbędne do jej działania). Ich włączenie da Ci dostęp do pełnej funkcjonalności strony.
Te pliki pozwalają nam na dokonanie analiz dotyczących naszego sklepu internetowego, co może przyczynić się do jego lepszego funkcjonowania i dostosowania do potrzeb Użytkowników.
Te pliki wykorzystywane są przez dostawcę oprogramowania, w ramach którego działa nasz sklep. Nie są one łączone z innymi danymi wprowadzanymi przez Ciebie w sklepie. Celem zbierania tych plików jest dokonywanie analiz, które przyczynią się do rozwoju oprogramowania. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce plików cookies Home.
Dzięki tym plikom możemy prowadzić działania marketingowe.