Alessandro Subissati: Sonate per violino solo e basso continuo. SSS Tom X

Dostępność: dostępny
Cena: 41,00 zł 41.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Publikacja zawiera również: Giovanni Francesco Anerio - Antifonae

Nazwisko Aldebranda Subissatiego nie występuje w żadnych czołowych leksykonach i encyklopediach muzycznych. Gdyby nie szczęśliwie zachowany rękopis jego sonat skrzypcowych, uległoby ono z pewnością zapomnieniu. Od pierwszego komunikatu z 1980 roku badania nad życiem i twórczością tego skrzypka nieco się rozwinęły, nie zaowocowały jak dotąd wydaniem krytycznym jego utworów.
Aldebrando Subissati urodził się 30 kwietnia 1606 roku w Fossombrone, w prowincji Marche we Włoszech, w rodzinnej miejscowości wynalazcy druku mu­zycznego Ottaviana Pettrucciego. W wieku chłopięcym Subissati udał się na nauki do Rzymu, gdzie jego wuj, wielebny Giulio Subissati był śpiewakiem, kapelmistrzem bazyliki Santa Maria in Trastevere oraz kuratorem wydań Motecta (Rzym 1610) i Salmi vespertini (Rzym 1620) Giovanniego Battisty Nanina. Jako piętnastolatek, w 1621 roku Aldebrando grał już na skrzypcach w orkiestrze bazyliki Santa Maria Maggiore podczas uroczystości Bożego Narodzenia. W latach 1634-1641 i 1645 stale grywał w orkiestrze kościoła San Luigi dei Francesi w czasie uroczystości patronalnych. Związał się także z teatrem operowym Barberinich, o czym świadczy jego gra w przedstawieniach Chi soffre speri oraz San Bonifazio w 1639 roku. W Rzymie cieszył się Subissati autorytetem cenionego wirtuoza i eksperta w sprawach wiolinistycznych, włączył się także w nurt eksperymentów mających odtworzyć muzykę antyku. Świadczą o tym listy Pietra della Valle do Giovanniego Battisty Doniego z 2 kwietnia i 23 grudnia 1640 roku, w których Della Valle opisuje testy, jakich w jego pałacu dokonał Subissati, grając w starożytnych rodzajach greckich (diatoncznym, chromatycznym i enharmonicznym) na specjalnie skonstruowanych skrzypcach. Na owych violini delle tre armonie Aldebrando grał też prawdopodobnie w oratorium Dialogo di Esther Della Valle, wykonanym w 1640 roku w Oratorio del Santissimo Crocefisso. W lutym 1644 roku Subissati przebywał na dworze arcyksięcia biskupa Leopolda Wilhelma w Wiedniu. Możliwe, że już od roku 1641 był jego muzykiem na dworze w Passawie i Ołomuńcu.
Nie wiadomo w jakich okolicznościach i kiedy dokładnie pozyskano go do kapeli królewskiej w Warszawie. Do Polski mógł Subissati przybyć najwcześniej w 1645 roku, jego obecność na dworze Jana Kazimierza jest udokumentowana dopiero od 1650 roku. Otrzymywał wówczas wysoką pensję i zobowiązany był do kształcenia uczniów. Jesienią 1654 roku w towarzystwie dwóch z nich - Franciszka Bethmana i Benedykta Passa - udał się Subissati do Włoch w sprawach osobistych. Zaopatrzony w list królewski podpisany 25 września w Warszawie, tego samego roku przybył do rodzinnego Fossombrone. Z planowanej na krótko podróży Subissati już nigdy nie wrócił do Polski, podobnie jak kapelmistrz Marco Scacchi. Przyczyną była najprawdopodobniej wojna ze Szwecją, która z wielką siłą wybuchła w 1655 roku i w znacznym stopniu wpłynęła na ograniczenie życia dworu Jana Kazimierza. Od 1654 roku do śmierci 20 sierpnia 1677 roku Subissati mieszkał w Fossombrone, gdzie uczył gry na skrzypcach lokalną młodzież szlachecką w szkole seminaryjnej. Tablica nagrobkowa informuje nas, że Subissati służył cesarzowi Leopoldowi, Janowi Kazimierzowi i królowej szwedzkiej Krystynie. Brak jakichkolwiek danych na temat pobytu skrzypka na dworze cesarskim w Wiedniu pozwala przypuszczać, że pomylono cesarza z arcyksięciem Leopoldem Wilhelmem. Według inskrypcji, z królową szwedzką miał się Subissati zetknąć w Rzymie, co jest prawdopodobne, zważywszy na jego wieloletnią pracę dla różnych rzymskich instytucji, jak i fakt, że po abdykacji, w 1655 roku Krystyna osiadła w Wiecznym Mieście. Królowa ceniła skrzypków wirtuozów, była patronką Arcangelo Corellego i Carla Ambrogia Lonatiego, a w czasie jej pobytu w Rimini specjalnie sprowadzono dla niej z Modeny sławnego Marco Uccelliniego.
Dwadzieścia sonat przekazanych w fossombrońskim rękopisie Il primo libro delle sonate di violino, pow­stałym w latach 1675-1676, to jedyne zachowane utwory Subissatiego. O innych jego kompozycjach wzmiankują źródła polskie. Inwentarz muzykaliów kościoła krakowskich karmelitów z 1665 roku wymienia jedną sonatę Subissatiego na skrzypce solo oraz dwie jego arie na dwoje skrzypiec. Utwory te jednak nie zachowały się. Rękopis osobiście sporządzony w Fossombrone przez sędziwego Subissatiego na rok przed śmiercią nosi cechy muzycznego testamentu, zapisu dorobku całego artystycznego życia. Biorąc pod uwagę styl zachowanych sonat, można je datować na lata 1630-1660, czyli okres, w którym Subissati był najbardziej aktywny zawodowo i kiedy przez krótki okres pracował także dla króla polskiego. Fakt, że jedenaście sonat okazało się opracowaniami antyfon Giovanniego Francesca Aneria, kapelmistrza króla polskiego Zygmunta III Wazy w latach 1624-1630, również pozwala łączyć te kompozycje z kontekstem polskim.
 
Opr. Piotr Wilk
 
Also contens: Giovanni Francesco Anerio - Antifonae 
 

The name of Aldebrando Subissati does not appear in any of the leading music lexicons or encyclopedias. If it hadn't been for the fortunate survival of a manuscript of his violin sonatas, it would no doubt have been forgotten. Since the first communiqué from 1980, research into the life of this violinist has expanded somewhat. However, it has for the moment not resulted in a critical edition of his works. The twenty sonatas passed down in the Fossombrone manuscript Il primo libro delle sonate di violino, written in the years 1675-6, are the only surviving works of Subissati. Others of his compositions are mentioned by Polish sources. The music materials inventory records of the Church of the Carmelite order in Kraków for the year 1665 mention one sonata by Subissati for violin solo, as well as two arias by him for two violins. These works, however, have not survived. The manuscript personally drawn up in Fossombrone by the elderly Subissati, a year before his death, bears the traits of a musical testament, a record of the achievements of an entire artistic life.

Ed. by Piotr Wilk

Pliki do pobrania:

Dane techniczne

Rok wydania 2007
Liczba stron 96
Format / Oprawa A4 / miękka
Seria Sub Sole Sarmatiae
ISMN M-9013313-0-3
Język publikacji polski i angielski
Waga 0,256 kg

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl